Spirituele vakantie in

de Franse Alpen

10 mei - 17 mei 2008

Op vrijdag, 9 mei 2008, stapten Hans en ik in Leeuwarden op de intercity naar Brussel-Zuid  om te beginnen aan onze reis naar de Franse Alpen waar we op 10 mei werden verwacht om te beginnen aan een intens zevendaags samenzijn met een groepje medepelgrims van het Klassieke Rozenkruis.

Daar de afstand voor ons, vanuit Friesland, te groot was om in één dag afgelegd te worden hielden we een tussenstop in Brussel waar we, in een rustige omgeving (Sint Gillis), een B&B hadden geboekt. Dit verblijf is ons goed bevallen en we kijken dan ook met vreugde terug op ons verblijf in Casa Belgo Argentina’. ’s Avonds gingen we nog even uit eten en vonden een aangenaam terrasje, recht tegenover het zeer mooie gemeentehuis van Sint Gillis. ’s Ochtends, bij het ontbijt, troffen we in de eetkamer een vierkoppig gezelschap jonge Chinese luitjes aan die van Frankrijk naar Nederland reisden, terwijl wij de andere kant opgingen. Ondanks veel spraakverwarring was dit een leuke ontmoeting waarbij wederzijds reiservaringen werden uitgewisseld.

Tussen

stop

Gemeentehuis Sint Gillis

Geen druppel regen te bespeuren!

Internationaal

Ontbijten

Om van station Brussel-Zuid naar ons B&B te komen, en ook weer terug, moesten we gebruik maken van tram/metro. Door de grote drukte in het ondergrondse metrostation daar, en door het zien van metrostellen die honderden mensen als het ware uitspuwden op de perrons, voelde ik een beklemming als was ik figurant in een van de Matrix-films.

Op zondagochtend reisden we verder, eerst per TGV van Brussel tot Valence, daarna per bus van Valence tot Grenoble en uiteindelijk nog met een gewone trein van Grenoble naar Veynes-Devoluy waar we door onze gastheer, Arnaud, werden afgehaald per auto. In Grenoble, waar we een tussenstop hadden van bijna een uur en dus even konden op adem komen, kwamen we op het perron nog twee mede-pelgrims tegen die samen met ons gezellig het laatste stukje konden meereizen.

Veynes-Devoluy

Rond 18u30 kwamen we dan eindelijk – na twee dagen reizen – aan op onze plaats van bestemming: het prachtige domein Sivas in Oze. Niet direct een plek voor op luxe en comfort gestelde toeristen, maar een heerlijk plaats voor vermoeide pelgrims. Nadat ons een slaapplaats was toebedeeld zaten we al snel met zijn allen rond de grote eettafel om bij te komen van de reis en te genieten van een heerlijke maaltijdsoep die onze gastvrouw, Inge, ons ter verwelkoming had toebereid.

Ingang Sivas

Naar de verschillende woningen

La Ferme, weggedoken in het groen

Inge in de keuken

afwassen kan leuk zijn!

de inkom van La Ferme

de sanitaire ruimte

een beeld uit mijn slaapkamer

Vanaf zondagochtend, na een verkwikkende en deugddoende slaap in een volkomen stille en donkere omgeving, iets wat we in onze dagelijkse woonomgeving al lang niet meer kennen, begonnen we aan een week van afwisselend samenzijn met de groep ( 's ochtends na het ontbijt en ’s avonds na het diner) en eigen invulling van de rest van de dag met wandelen in de omgeving, lezen of zomaar ergens stil zitten genieten van de natuurlijke stilte die alleen doorbroken werd door uitbundig vogelgezang.

De 12 groepsbijeenkomsten werden besteed aan het beluisteren en bespreken van de 12 hoofdstukken uit een boekwerkje van Henk Leene – Saturnus, de wachter voor de poort – (integraal te lezen op de website Henk en Mia Leene Bibliotheek). Bij twee van deze bijeenkomsten kwam Henk Leene zelf – ruim de 80 voorbij - ons verblijden met zijn inspirerende aanwezigheid. Het waren zeer intensieve en veel aandacht vragende uren, maar tegelijk ook enorm vreugdevolle, leerzame en gedenkwaardige momenten. Inhoudelijk kan ik hier verder niet op ingaan.

Via onze foto’s neem ik je graag mee voor een tochtje over het 70ha grote domein.

Het

les cabanes

of blokhutten

Deel II

Gastenboek van Spirituele Vrienden.