Kunst die mij aanspreekt 


Hier wil ik je laten kennismaken met de werken van schilders waarvoor ik veel bewondering heb en met een of meer van hun schilderijen die mij bijzonder aanspreken.

 

01. Vincent van Gogh - 02. Rene Magritte - 03. Carel Willink - 04. Edvard Munch - 05. Antoon van Dijck - 06. Jopie Huisman - 07. Adriana - 08. Johfra Bosschart -


 

 

01. Vincent van Gogh.


zelfportret

"Wat mij betreft, ik maak me vrij vaak zorgen dat mijn leven niet kalm genoeg is geweest; al die teleurstellingen, tegenslagen, veranderingen maken dat ik mij in mijn kunstenaarsloopbaan niet natuurlijk en ten volle ontwikkel."

Vincent van Gogh in een brief aan zijn broer Theo.
16 juni 1889

Biografie.

 

Vincent van Gogh werd geboren in Zundert, in Brabant. Zijn vader was daar dominee. Zijn ooms werkten in de kunsthandel en daarmee is ook de carrière van Vincent begonnen, bij Coupil & Co. in Den Haag.

Toen hij een paar jaar in de kunsthandel had gewerkt koos hij voor iets anders. Hij werd hulppredikant in Engeland en later werd hij zendingswerker in België. In 1880 besloot hij dan om kunstenaar te worden. Hij werkte een paar maanden in Den Haag bij de schilder Anton Mauve. Dat was een familielid die hij zeer bewonderde.

In Den Haag ontmoette hij ook Breitner, een andere kunstenaar. Met hem ging hij regelmatig op stap om buiten te tekenen. Daarna werkte Vincent vooral in Nuenen in Brabant. Hij schilderde daar het leven van de boeren, maar dan in sombere, donkere kleuren. Een goed voorbeeld daarvan is het beroemde schilderij 'Aardappeleters'. Vincent heeft in de winter van 1885/1886 een korte studie gedaan in Antwerpen. Daarna ging hij naar Parijs waar hij veel zelfportretten schilderde.

Via zijn broer Theo ontmoette Vincent veel Franse kunstenaars. Zijn broer was namelijk kunsthandelaar. In 1888 verhuisde Vincent naar Arles, een stadje in Zuid-Frankrijk. Hij schilderde daar de omgeving en de mensen die daar woonden.

Vincent werd een aantal keren opgenomen in een inrichting, omdat hij geestelijke problemen had, Vincent van Gogh hoorde stemmen in zijn hoofd. Hij heeft een vriend van hem, Gauguin ook een bekende schilder, aangevallen met een scheermes. Direct na die mislukte aanval ging het helemaal mis en heeft Vincent van Gogh zijn eigen oor afgesneden op 23 december 1888. Het oor heeft hij in een krant gewikkeld en aan zijn vriendin, een prostituee laten zien. Vincent is hierna naar het ziekenhuis gebracht en Theo heeft later de zorg van Vincent op zich genomen. Terwijl hij ziek was bleef hij toch doorwerken. Dit deed hij tot aan zijn dood door zelfmoord in 1890. Hij schoot op zichzelf met een geweer bij het zonnebloemveld in Arles in Zuid-Frankrijk, dat hij vlak voor zijn dood geschilderd heeft. Een paar dagen later overleed hij aan zijn verwonding.

Gedurende zijn leven verkocht Vincent slechts een schilderij. Nu behoren zijn werken tot de duurste ter wereld.

 

Voor de uitgebreide biografie en heel veel schilderijen van Vincent van Gogh verwijs ik je graag naar deze zeer complete website.

 

http://www.vangoghgallery.com/international/dutch/misc/bio.htm

Schilderijen

 

Hieronder een paar schilderijen van Vincent van Gogh die me erg aanspreken. Voor meer werk van hem, zie bovenstaande link.

The church at Auvers.

 

Jaren geleden stond ik voor dit schilderij in een museum in Parijs. Ik raakte toen erg ontroerd bij de aanblik en had er uren kunnen blijven naar kijken. Dit is dus mijn favoriete van Gogh gebleven.

De kerk van Auvers

A starry night

a starry night 

Starry night over the Rhone

 

starry night over the Rhone

Naar aanleiding van deze schilderijen ontstond het inmiddels wereldbekende lied Vincent, gezongen door Don Mc Lean ( en ook in het Nederlands door Martine Bijl )

 

Starry, starry night
Paint your palette blue and gray
Look out on a summer's day
With eyes that know the darkness in my soul
Shadows on the hills
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy linen land

refrein
Now I understand
What you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free
They would not listen they did not how
Perhaps they'll listen now

Starry, starry night
Flaming flowers that brightly blaze
Swirling clouds in violet haze
Reflect in Vincent's eyes of china blue
Colors changing hue
Morning fields of amber grain
Weathered faces lined in pain
Are soothed beneath the artist's loving hand

refrein
For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left inside
On that starry, starry night
You took your life as lovers often do
But I could have told you Vincent
This world was never meant for one as
beautiful as you

Starry, starry night

Portraits hung in empty halls
Frameless heads on nameless walls
With eyes that watch the world and can't forget
Like the strangers that you've met
The ragged men in ragged clothes
The silver thorn of bloody rose
Lie crushed and broken on the virgin snow
Now I think I know
What you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free
They did not listen they're not listening still
Perhaps they never will

Tenslotte : Zonnebloemen, het handelsmerk van Vincent van Gogh.

 

Sunflowers

 

 

 

02. Rene Magritte

 

 

 

"Ik wil niets begrijpelijk maken - ik ben van mening dat er voldoende schilderijen zijn die men met veel of weinig vertraging begrijpt (...), dat nu een onbegrijpelijke schilderkunst welkom is. Ik zorg ervoor om een dergelijke schilderkunst zo ver mogelijk te brengen."

(Magritte)

Biografie.

 

René Magritte werd geboren te Lessen op 21 november 1898 en overleed te Brussel op 15 augustus 1967. Hij is één van de Belgische schilders die internationaal gezien de meeste erkenning geniet. Magritte studeerde aan de Brusselse Academie voor Schone Kunsten van 1916 tot 1918.

Hij werkte eerst in kubistische en futuristische stijl. De ontdekking van het oeuvre van Chirico had echter een doorslaggevende invloed op zijn evolutie na 1922.

Hij was een aanhanger van het surrealisme, waarvan hij één van de belangrijkste vertegenwoordigers was in België. In de surrealistische strekking vormt hij echter het realistische element, in die zin dat hij een speciale band behoudt met de gewone dingen van het dagelijkse leven. Hij plaatst ze in een buitengewone atmosfeer, vaak verontrustend en soms ironisch. Zijn oeuvre getuigt van een bijzondere spanning tussen het reële, zelfs optisch zichtbaar, en het bovennatuurlijke. Tijdens de tweede wereldoorlog werd hij beïnvloed door het impressionisme in de stijl van Renoir maar na 1946 keerde hij terug naar het magisch-realisme.

Hij maakte grote muurschilderingen (bijvoorbeeld in het Palais des Beaux-Arts van Charleroi) en illustraties voor "Les Chants de Maldoror" van Graaf de Lautréamont. Hij nam tevens deel aan de belangrijkste surrealistische tentoonstellingen en aan de Biënnale van Venetië in 1954.

René Magritte wordt vermeld (op de 14de plaats) tussen de "20 kunstenaars van de eeuw". Het gaat hier om een lijst, opgesteld op basis van een peiling bij meer dan 5.000 personen, die de 20 meest populaire kunstenaars mochten kiezen. De namen van honderd artiesten (kunstschilders, beeldhouwers, fotografen, architecten of ontwerpers) werden voorgelegd aan de lezers van het magazine Art Actuel. De resultaten van de peiling zijn gepubliceerd in nummer 4 van september-oktober 1999 van het tijdschrift.

In Brussel is een museum aan hem gewijd, meer bepaald in de Esseghemstraat, 135.

Schilderijen

 

De magie en de illusies in de schilderijen van Magritte zorgen ervoor dat ik heel lang naar een enkel schilderij kan kijken.

Hieronder enkele voorbeelden.

 

Voor meer werk van Magritte kan ik deze homepage aanbevelen


'Ceci n'est pas une pipe'

 

(dit is geen pijp) Een zeer bekend schilderij van Magritte waaraan hij een titel gaf waarover je even moet nadenken. Dit is inderdaad geen pijn maar een afbeelding van een pijp.

une pipe

human condition                                 blanco volmacht

 

 

 

 

03. Carel Willink 1900 – 1983

Biografie.

Albert Carel Willink wordt geboren op 7 maart 1900 te Amsterdam. Zijn ouders zijn Wilhelmina Altes en de autohandelaar en amateurschilder Jan Willink.

 Hij studeert bouwkunde aan de Technische Hogeschool te Delft. Al snel verliest hij zijn interesse en besluit definitief te stoppen met zijn studie om schilder te worden.

In 1920 vertrekt hij naar Duitsland waar hij zich aanmeldt als student bij de Internationale Schilderschool te Berlijn. Daarnaast wordt hij lid van de 'Novembergruppe', waarmee hij meerdere malen exposeert.

In 1924 keert Willink terug naar Amsterdam en wordt lid van de 'Onafhankelijken', de Nederlandse tegenhanger van de 'Salon des Indépendants' in Parijs. Hij ontmoet de schrijver Edgar du Perron, en mede onder zijn invloed gaat Willink steeds meer realistische elementen in zijn werk aanbrengen.

Daarna vertrekt hij naar Parijs en tekent daar voor korte tijd naar model in het atelier van Le Fauconnier. Hij trouwt met Maria van der Meulen, van wie hij in 1928 scheidt.

Het werk van Giorgio de Chirico, van wie een grote tentoonstelling in Berlijn te zien is, maakt veel indruk op Willink en is belangrijk voor de weg die hij vanaf nu inslaat.

Schilderijen

Pompei

 

Het schilderij Late bezoekers Pompei staat aan het begin van de 'andere werkelijkheid' in het werk van Willink. Zijn schilderijen worden helemaal figuratief en zijn gevuld met classicistische objecten in verval, dreigende wolkenluchten en onwaarschijnlijke taferelen.

 

 

Hij  trouwt voor de tweede keer; en wel met Wilma Henriëtte Johanna Jeuken (Zij overlijdt in 1960 aan een hersenbloeding).

Tijdens de oorlog verdient Willink zijn geld met het maken van portretopdrachten. Ook maakt hij een groot aantal zelfportretten.

 Zijn boek De schilderkunst in een kritiek stadium verschijnt in 1950. Hierin zet hij zijn visie op de moderne schilderkunst uiteen en haalt hij uit naar de experimentele kunstuitingen van die tijd.

 In het Palais de Beaux-Arts te Brussel is in 1951 een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien. Hij maakt een hele serie dierenschilderijen, waarbij de dieren in een voor hen vreemde omgeving zijn geplaatst.

 

 

Willink maakt een reis naar Rome, waar hij kennis maakt met de wonderbaarlijke beelden in de beeldentuin van Bomarzo die hij in een aantal schilderijen verwerkt.

 

 

In 1969 wordt Mathilde Theodora de Doelder Carels derde echtgenote. In 1975 wordt die relatie verbroken. De officiële scheiding is in 1977.

1977 Kunsthandel Wisselingh & co. in Amsterdam heeft een overzichtstentoonstelling. Willink trouwt voor de vierde keer, ditmaal met Sylvia Quiël.

1980 Ter ere van zijn tachtigste verjaardag brengt het Stedelijk Museum in Amsterdam een hommage-tentoonstelling.

1983 Op 19 oktober overlijdt Carel Willink te Amsterdam.

2000 Het Frisia Museum organiseert (van 5 maart t/m 2 juli 2000) ter ere van Willinks honderdste geboortedag een grote overzichtstentoonstelling, ruim vijftig schilderijen en zestig tekeningen zijn te zien. Ook in het museum Boymans van Beuningen en in het Gorcums Museum wordt aandacht aan Willink besteed.

 

 Bron: http://www.frisiamuseum.nl/dutch/index.html

De officiële homepage van Willink:   http://www.carel-willink.nl/      

04. Edvard Munch (1863-1944)

 

Munch in 1902

Biografie

 

Edvard Munch werd geboren in Løten in Noorwegen. Hij was dé grote voorman van het expressionisme Aanvankelijk was hij beïnvloed door het impressionisme en het symbolisme Zijn werken, voornamelijk post-impressionistisch, droegen echter veel bij tot het expressionisme. Hij begon te schilderen toen hij zeventien was. Op achttienjarige leeftijd begon hij zijn studies op de Kunst- en Handwerkschool te Christiania, het huidige Oslo.

Munch stierf in 1944 in Ekely, op 81-jarige leeftijd.

Munch legde zich in hoofdzaak toe op het uitbeelden van menselijke emoties, angsten, onzekerheden. De schrille kleuren en de expressieve lijnvoering die hij hierbij toepaste, alsmede de keuze van zijn onderwerpen hebben grote invloed gehad op de ontwikkeling van het expressionisme. Munch verzoende in zijn werken het leven met de dood, de verticale met de horizontale lijn, beweging met stilstand

In de loop van zijn carrière werd zijn werk voortdurend introverter, voortdurend meer gedomineerd door pessimisme en angst. Dood, obsessie, angst en vertwijfeling waren de thema's die hij uitdrukte in een golvend paneelschrift. Hij schilderde mensen die angstig en ontredderd zijn, die in de diepste gronden van hun bestaan zijn geraakt. Zijn obsessie voor enkele onderwerpen, bij uitstek de dood, maar tevens de liefde, die hij ervoer als een dreigende macht, blijkt uit de vele versies die van sommige van zijn werken bestaan. Het resultaat was een steeds vereenvoudigen van de vormen om tot grotere expressiviteit te komen. Kenmerkend voor Munch was zijn zwak zenuwgestel, zijn pathologische depressiviteit, gekweld door obsessies van dood en ziekten uit zijn jeugdjaren. Munch kende in zijn leven vóór zijn carrière veel schandalen en menselijk leed.

De situatie in het gezin waarin hij opgroeide en de algemene toestand in de Noorse hoofdstad waren de uitgangspunten van dit leed. Confrontaties met ziekte en dood lieten in hem de hartstocht voor de kunst ontwaken. Zijn moeder bijvoorbeeld stierf aan tuberculose toen hij 5 jaar was. Later stierf ook zijn 15-jarige zus Sophie aan tbc. Later verwerkte hij dit in het schilderij Het zieke kind uit 1885-1886. In 1881 stierf zijn vader toen hij in Parijs zat. De angst voor het verlies van zijn naasten bleef de jonge kunstenaar tot de jaren 1890 beheersen. Zijn geestelijke onrust had hij gemeen met Van Gogh. Hij gaat echter minder van de natuur uit en meer van het psychische. Niet de oppervlakkige schijn telt maar wel wat werkelijk gebeurt. Hij zei: "Ik schilder niet wat ik zie, maar wat ik zag!". Het gaat dus om de innerlijke belevenis, een geestelijke onrust.

 

Op 22 augustus 2004 werden twee van Munchs werken op klaarlichte dag uit het museum gestolen, namelijk een versie van zijn bekendste werk De Schreeuw en De Madonna

 

Lees meer over Munch en zijn werk

Schilderijen

 

Hier volgen enkele schilderijen van Munch, waaronder zijn meest bekende:

 

De schreeuw

De schreeuw

Death                                      Ziek meisje

 

Golgotha                                                                        

 

05.  Antoon Van Dijck

 

1599-1641

 

Zelfportret

Biografie

 

Van Dijck  werd geboren op 21 maart 1599 in Antwerpen. Hij  was de zoon van een rijke koopman.

Hij studeerde bij Jordaens en Rubens, en maakte op zijn 21ste,  in Italië, zijn eerste meesterwerken.

 

Van Dijck zag hoe zijn grootvader als schildermeester mislukte maar waagde zich toch aan de schilderkunst.

Zijn moeder, Maria Cuypers, zond hem op 10-jarige leeftijd naar het Atelier van Van Baelen. Van Dijck wou meteen hogerop en greep zijn kans toen er in 1614 een plaats vrijkwam in het atelier van Rubens, toen al zeer beroemd.

Omdat Van Dijck nooit met zijn vader had kunnen opschieten begonnen Rubens en hij elkaar als vader en pupil te zien.

 

Na de dood van zijn moeder, die o.a. voor zijn latere depressies zou zorgen, werd hij op 17-jarige leeftijd Rubens' hoofdassistent.

Hoewel hij naast Rubens' opdrachten ook voor eigen rekening werkte had hij het moeilijk om uit Rubens schaduw te geraken.

 

Op zijn 21ste begon Van Dijck stilaan de band met Rubens te verbreken.

Hij werd hofschilder van James VI van Schotland en van Karel I van Engeland maar hield het al na vijf maanden voor bekeken.

 

Zogezegd om even tot rust te komen,  trok hij naar Italië en ontdekte er de mediterrane kleuren van o.a. Titiaan, Veronese.

 

Na het schilderen van zijn schitterende barokportretten zoals The madonna of the Rosary keerde hij na 6 jaar terug naar Antwerpen.

Daar richtte hij zijn eigen atelier op en werd hij hofschilder van Isabella.

Zijn succes bereikte ongekende hoogtes.

In 1632 riep Karel I Van Dijck terug naar Londen, waar hij met zijn rijke kennissen een luxueus leventje leidde.

Door het grote aantal opdrachten (hij schilderde er zo'n 2 tot 3 doeken per maand) had Van Dijck bovendien personeel in dienst genomen. In 1640 kwam het bewind van Karel I onder vuur te liggen en Van Dijck ontvluchtte, als royalist, de oppositie.

 

Hij verbleef even in Antwerpen en wou, geteisterd door een slepende ziekte, terug naar Londen. Onderweg maakte hij een impulsieve tussenstop in Parijs. Hij wou er een opdracht van de Franse koning binnenrijven. Zijn ziekte speelde hem echter te veel parten en dwong hem naar Londen door te reizen, waar hij enige tijd later op 42-jarige leeftijd stierf.

           

Schilderijen


Portretten

 

Van Dijck maakte een groot aantal portretten van hooggeplaatste personen.


Anthony van Dyck.  Portrait of a Gentleman Dressed in Black, in Front of a Pillar. c.1630. Oil on canvas. Dresden Gallery, Dresden, Germany.                             Portrait of an English Gentleman. c.1635. Oil on canvas. Palazzo Pitti, Florence, Italy.

 

Sebastianus Vrancx (1573 - 1647 ) - Antwerp Painter          Gustave ADOLPHE          Martinus Pepyn (1575 - 1642 ) - Antwerp Painter and Friend of Rubens

Bijbelse kunst

 

De religieuze kunst van Antoon van Dijck is opvallend door de kleurenpracht en de levensechtheid van de taferelen.

 

       De Apostel Johannes        Golgotha    Biddende apostel    


        Nederdaling van de H. Geest     Hemelvaart van Maria       Suzanna en de oudsten

 

Meer hierover op deze website:

 

http://members.lycos.nl/guiver/newpage20.html

 

 

Meer schilderijen van Van Dijck op internet.

 

http://www.abcgallery.com/V/vandyck/vandyck.html

 

http://www.nga.gov/collection/gallery/gg4243/gg4243-main1.html

 

http://www.biblical-art.com/artist_artwork.asp?id_artist=299&alt=2&pagenum=1

 

http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=121&page=1

 

http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/d/dyck_van/

 

 06. Jopie Huisman.

 

 

Jopie Huisman (18 oktober 1922, Workum – 29 september 2000, Workum) was een Nederlands (Fries) kunstschilder en tekenaar

Biografie

 

Huisman werd geboren als jongste van een gezin met zeven kinderen. Vanaf zijn jeugd tekent Huisman wat hij om zich heen ziet en wat hem raakt. Later wordt hij in Herbayum oud ijzer- en voddenkoopman. Hij bewaarde schoenen, gewichten, vodden, poppen, kortom alles wat hem op één of andere manier aansprak en schilderde dat minutieus na. Hij verkocht zijn schilderijen nooit, maar gaf ze weg aan vrienden en mensen die het volgens hem verdienden. Sinds 1986 zijn zijn schilderijen te zien in het Jopie Huisman Museum in zijn geboorteplaats Workum, Friesland.

 

http://www.jopiehuismanmuseum.nl 

 

Zijn graf

 

 

http://www.dodenakkers.nl/beroemd/jhuisman.html

Zijn standbeeld.

 

 

 

Enkele van zijn tekeningen en schilderijen.

 

 

broek                      rood overhemd 

 

 

zelfportret

 

 

 

  Jas                              werkkledij

 

   kinderen     

 

 

 

DEEL II

 

 

 

 

 

Gastenboek van Spirituele Vrienden.

  

Top 100 NL